We gaan innovatief en live het jaar uit! #3

Zo, de kerstdagen zijn achter de rug en het nieuwe jaar staat voor de deur. Het is dus ook weer volop de tijd voor de lijstjes en daar deel ik een paar interessante van. Ter lering ende vermaak. 

En natuurlijk zijn er aan het einde van het jaar weer grote livestreamingprojecten zoals de Top2000 en 3FM Lifelines. Ook heb ik zelf een dag livestreaming gedaan en dat heeft me weer een paar nieuwe inzichten gegeven. Mooi om te zien hoe simpelweg om je heen kijken en analyseren je wat leert. 

Have fun! 
Bij jou staat vast tussen kerst en oud en nieuw ook de Top2000 aan. Je bent niet de enige, want het blijft één van de meest populaire evenementen in ons medialandje. Knap hoe een radiostation met een muzieklijst er een groot liveproject van maakt, waarbij ook video en beleving enorm van belang zijn.

Daarnaast heb je ook nog 3FM Lifelines, de vervanger van het Glazen Huis. De inhoud is veranderd, maar het principe blijft: meekijk-TV voor de radio. Ook al lopen de dj's, ze presenteren toch eerst een radioshow en daar is heel veel aan toegevoegd.

Beide projecten zijn enorm succesvol, maar er is tegelijkertijd wel een puntje om bij stil te staan: de basis blijft bij deze projecten altijd radio. Dat is niet erg, maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat zoiets heel erg helpt bij het publiceren. Je hebt een basis, een doel, een bestaand publiek en een groot deel van je inhoud (muziek, reclame, nieuws) is al geregeld. Verderop meer over het belang van een goede basis. 
Toch: als je even goed kijkt naar de streams van zowel Top2000 als 3FM Lifelines zie je hoe ontzettend veel waarde daarin gestopt wordt. Het begrip meekijkradio zou kunnen volstaan met een camera op een DJ-set, maar dat is echt al lang niet meer het geval. Het zijn echt grote multimediaproducties geworden met een enorme productiewaarde. Het valt niet te onderschatten hoeveel werk daarin zit. 

Het mooie is wel dat je jaar op jaar de innovatie aan het werk ziet. Je begint met iets, leert ervan en bouwt door op de goede zaken. Het voelt misschien niet als groundbreaking, maar vergelijk het eens met het begin van de projecten. 

Die innovatie kan in de kleine dingen zitten. Voorbeeldjes van dit jaar: Bij 3FM hebben ze de setup voor de livestreamers veranderd. Ze slepen niet zelf meer met de apparatuur, maar er rijdt een wagentje voor ze uit waarop een cameraman zit, apparatuur en felle lampen. Een prachtmanier om te streamen bij dit soort projecten, ik wou dat ik het zelf bedacht had. Handig om in het achterhoofd te houden voor de toekomst. Bijvoorbeeld bij een livestream voor een loopevenement in de regio. 

Top2000 heeft nu een 'cubecam' die live beelden vanuit het publiek toont. Een soort catchbox (gooimicrofoon) dus (die ken je vast van conferenties), maar dan met een camera. Ook slim bedacht en inspiratie voor eigen projecten. Zeker bij conferenties kan het een uitkomst zijn, maar ook bij bijvoorbeeld een festival. 

Afgelopen week ben ik ook zelf een paar keer live aan het streamen geweest voor de Voor Elkaar slotdag van RTV Noord. Een prachtige actie van de regionale omroep van Groningen waarbij mensen die iets voor elkaar doen centraal staan.

Op de slotdag hadden we met radio en TV een basis in Winschoten, maar ook verslaggevers die op pad waren om kerstpakketten uit te delen. (Klik op de afbeelding om een deel te bekijken).
We hadden een leuke stream 'Vanaf de Redactie' met fantastische momenten, emoties en veel interactie vanuit het publiek. Zo konden mensen iemand op Facebook voordragen voor een pakket en we kwamen dan live direct langs om hem ook te brengen. Dat werkte hartstikke leuk! 

Toch namen de kijkcijfers gedurende de stream af, tot een niveau waar we niet meer tevreden over waren. De reden? Tussen de bezoekjes van de verslaggevers door hadden we eigenlijk te weinig te bieden. Vanuit Winschoten waren er beelden te zien van breiende mensen (kleding voor daklozen maken) en mensen die een schoonheidsbehandeling kregen omdat ze dat verdienen. Daaronder hadden we wat kerstmuziek gezet. Geen radio, want dat slikt Facebook (nog steeds) niet. 

We besloten de eerste stream te stoppen en een tweede op te starten op het moment dat we weer meer te bieden hadden. Niet alleen live, maar we hadden de eerdere bijdrages ook geknipt zodat we die in konden starten. Dat werkte een stuk beter. De tweede keer hielden we mensen langer vast het geheel voelde ook veel dynamischer. Maar: het was een dunne redding. Want we moesten toch ook wel terug naar 'vulling' waar het publiek niet op zat te wachten. 

De les die ik hieruit geleerd heb: de basis van je livestream moet aantrekkelijk genoeg zijn om de hele tijd naar te kijken. De rest zijn extraatjes, krenten in de pap. Maar als de basis niet leuk genoeg is, haken mensen af en gaan ze die krenten ook niet zien. 
Met dat in het achterhoofd ben ik ook anders gaan kijken naar de Top2000. Hoewel de productiecapaciteit niet te vergelijken is, staat die basis in elk geval als een huis. Niet alleen omdat de muzieklijst zelf al interessant genoeg is, maar ook omdat er nog zo ontzettend veel meer gedaan wordt om het interessant te houden.

Ga maar eens kijken en merk op hoeveel camera's er zijn, hoeveel informatie er in beeld staat en hoeveel de DJ's doen met het publiek. Het is niet voor niets dat veel mensen uren kunnen kijken. Knap hoor. 

Kortom: als ik in de toekomst nog een keer betrokken bij zo'n stream, dan weet ik het belang van een interessante basis. Daar is echt wat voor nodig, goed om bij stil te staan dus.  
Dan zoals beloofd nog een paar lijstjes. Hoort erbij zo aan het einde van het jaar. 

Gewoon een paar interessante tips op een rij: 
  • Frankwatching heeft een lijstje met mooie storytelling in 2019. De speciale bevrijdingssite van de NOS staat er ook tussen. 
  • Even bij de NOS blijven, want NOS Stories had een aardig idee voor een terugblik van het jaar: een spelletje 'Wie ben ik' op Instagram Stories. Inhoudelijk niet heel uitgebreid natuurlijk, maar toch een grappig idee. 
  • Voetbal International zet per eredivisieclub het meest populaire verhaal op een rij. Dat vind ik een slimme opzet. Niet alleen inhoudelijk, maar ook qua positionering. Elk medium heeft een paar belangrijke, bepalende onderwerpen waar je als nieuwsmedium op inzet. Mooi om ze eens bij elkaar te zetten. Wat straal je dan eigenlijk uit?
  • Villamedia zet de beste Tooltips van 2019 op een rij met daarin handige tooltjes die je kunt gebruiken. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat je in Gmail een mail kunt versturen met wachtwoordbeveiliging erop. 
Extragratis ook nog een paar podcasttips:
  • Check de 20voor12-podcast. Hij is Gronings, gaat over tech, media en innovatie en ik ben 'vriend van de show' en schuif regelmatig aan. 
  • Groninger techvriend Jarno Duursma is specialist in alles rondom kunstmatige intelligentie en ook deepfakes. Hij vertelt er in de podcast De Technoloog van BRN over. 
  • In de politieke podcast De Stemming van EenVandaag en de NOS gaan ze dieper in op 'framing' in de media en de politiek. 
En dan kort even persoonlijk terugblikken op 2019. Het was het jaar waarin ik met Buro Hogeboom een draai maakte die echt nodig was. Ik besloot alleen nog in te zetten op advies en uitwerking van innovatieve projecten, optimalisatie, presenteren en het ontwikkelen van vernieuwende communicatie. Dit betekende dat ik werk als bureauredacteur en samensteller af heb gehouden. Hoewel ik het soms nog wel mis, is het voor de focus een belangrijke keuze geweest en het begint zich uit te betalen.

Zo ben ben ik voor opdrachtgever RTV Noord echt aan het pionieren gegaan met livestreaming om te leren wat werkt (en wat niet) bij inhoudelijke projecten. Hoe ga je ook om met interactiviteit?  Mooi om te zien dat RTV Noord hierop inzet en dat een innovatie waar ik al een paar jaar voor pleit realiteit is geworden. 

Livestreaming is een werkterrein waarbij ik merk dat de combinatie van techniek en inhoud me te pakken heeft en ik enorme zin heb om hiermee verder te gaan. Ik verwacht dan ook dat livestreaming voor niet alleen Facebook, maar Instagram en LinkedIn (die gaat groot worden!) me aardig bezig zal houden dit jaar. Daarnaast ben ik in aanraking gekomen met podcasting en dat in combinatie met (live)video vind ik ook erg interessant. Volgens mij liggen daar echt fantastisch slimme mogelijkheden.
Wat het nieuwe jaar gaat brengen weten we natuurlijk nog niet, maar ik wens jullie natuurlijk een ontzettend mooi 2020. Laat je creativiteit de vrije loop en laat je meevoeren naar alle plekken waarvan je nog niet wist dat ze bestonden. Dat zijn vaak de mooiste.

We zien elkaar in het nieuwe decennium! 

Het is oorlog op meerdere fronten en heb jij last van 'Shiny Things Syndrome'? #2

Het is oorlog op meerdere fronten en heb jij last van 'Shiny Things Syndrome'?(#2)
Leuk om jullie feedback te ontvangen op de eerste nieuwsbrief van twee weken geleden. Ik begrijp dat de lengte zo prima is en het vooral ook leuk is wanneer ik het een beetje persoonlijk maak. Opvallend genoeg klikken jullie niet veel op linkjes, dus daar zal ik minder vanuit gaan, maar goede links blijf ik natuurlijk delen. 

Bijzonder wel hoeveel nieuws en opmerkelijke dingen je ziet in twee weken, dus ik heb aardig moeten snijden. Daarnaast vind ik het belangrijker om een trend onder de aandacht te brengen dan allerlei losse zaken. Meer feedback? Laat het me vooral weten.  

Have fun! 
Zoals ik zei: het is oorlog. De digitale platformen worden steeds groter, de afhankelijkheid van de opbrengsten daarvan ook en ondertussen komt er steeds meer concurrentie. De druk staat er flink op. 

Je kunt inmiddels wel van een streamingoorlog spreken die zich op meerdere fronten afspeelt. Het leuke is wel dat je vanaf de zijkant dan ook wel weer onderscheidende en toffe dingen ziet. 

Een aardig voorbeeld waar ik deze week voor het eerst van hoorde is het radiostation Shout Out van streamingdienst Juke (van Talpa) dat bijvoorbeeld bijna volledig leunt op influencers en Youtubers. Niet alleen streaming muziek, maar ook podcasts. Dat om een unieke plek te veroveren in de strijd tegen Spotify en Apple Music.
Om Spotify kon je de afgelopen twee weken niet heen, want de eindejaarslijstjes van de muziekdienst waren echt overal te zien. Leuk ook: niet alleen een lijstje over 2019, maar juist ook over het decennium dat afloopt. 

Slim gedaan daarbij: de vorm was direct optimaal geschikt voor delen op Snapchat, Instagram / Facebook Stories. En foei, dat werd veel gedaan zeg. Kortom: als je het optimaal deelbaar maakt, dan wordt het ook meer gedeeld. Hierboven mijn lijstje trouwens. Ja, ik ben fan van The Eagles en Douwe Bob :-). 
The Verge merkt droogjes op dat Spotify op dit punt Apple (Music) op haar eigen terrein overtroeft. Want mensen wilden echt serieus overstappen naar Spotify omdat ze, net als hun vrienden, de unieke jaarlijstjes wilden hebben. Dat is wel een heel slimme slag in een concurrentieoorlog. 
 
Apple, more than any other tech company, understands the business incentive to build exclusive product features. iPhone owners can create Memoji and, most controversially, get blue bubbles in iMessage. No matter what someone does, they can’t access either of those features unless they switch to iOS. Apple Music has its own year-end roundup feature, too, but it’s not built for sharing, and even if it was, everyone is sharing the Spotify roundup, not Apple’s. People have noticed.

Oh en trouwens: ook TikTok is aan het experimenteren met een streamingdienst voor muziek. De markt wordt dus nog iets voller. Die had ik ook nog niet zo 123 zien aankomen, maar is natuurlijk wel logisch. De dienst is niets zonder muziek en heeft een jonge doelgroep te pakken. In deze streamingdienst kun je bij nummers of artiesten zelf video's of gifjes uploaden die anderen dan bij het afspelen te zien krijgen. Ben benieuwd!
Dan over naar de streamingoorlog op het gebied van video, want die is ook echt volop bezig. Disney+, Netflix en anderen zijn op stoom. Apple TV haalde de eerste nominatie voor een Golden Globe binnen bijvoorbeeld. 

Ken jij bovenstaande 'baby Yoda' al? Hij is één van de vele hoogtepuntjes in de Star Wars-serie The Mandalorian (trailer) op Disney+ en heeft al binnen een paar weken de cultstatus te pakken. Persoonlijk heb ik Disney+ geprobeerd en was er eigenlijk al wel klaar mee. Alleen deze serie zorgt er nog voor dat ik 7 euro per maand betaal aan deze dienst. The Mandalorian is namelijk echt heel goed, heeft directe cultstatus en baby Yoda is veel te lief.  Het geeft maar weer aan dat unieke, hoogwaardige en tevens nieuwe inhoud een must have is voor streaming diensten. Disney heeft het nu ook door.

Concurrent Netflix doet het natuurlijk al langer, maar zette deze week volop in op The Irishman. Een film die ik nog moet kijken, maar één ding is al wel duidelijk: het is net zo'n groot succes als The Bird Box met meer dan 26 miljoen streams in de eerste week. Kost 160 miljoen dollar, maar dan heb je ook wat zullen we maar zeggen. En nog belangrijker: andere platforms hebben het niet.
En waren we er dan al qua oorlog? Nee joh! Want het Nederlandse deel van Sanoma is overgenomen door het Vlaamse DPG Media (eerder De Persgroep). Je kunt natuurlijk unieke inhoud maken, maar als je het nog kunt kopen: why not? 

Maar wauw! Wat een overname is dit zeg. Merken als Nu.nl, Libelle, Donald Duck en VT Wonen komen in hetzelfde bedrijf als het Algemeen Dagblad, de regiodagbladen (Stentor/Tubantia/etc.), Trouw, Volkskrant, Qmusic, Independer, Tweakers en ga nog maar even door.

De reden? En dat is wel echt heel interessant: "We denken dat we door de nieuwsmedia in de advertentiemarkt bij elkaar te brengen, makkelijker een vuist kunnen maken naar Google en Facebook", zegt ceo Erik Roddenhof. "Ze maken het ons op de digitale advertentiemarkten heel, heel moeilijk." (Bron: NOS.nl)

Het zegt nogal wat als zulke grote merken in ons Nederlandse medialandje overgenomen worden om een vuist te kunnen maken tegen de echt grote, internationale spelers. En: niet de New York Times of Fox of Warner Brothers of Disney zijn die concurrentie, maar Facebook en Google. Techbedrijven dus, niet entertainmentbedrijven. 

Ik verwacht nog veel meer schaalvergroting te zien binnen de Nederlandse markt. Er wordt al een tijd volop gekocht en geschoven: Talpa koopt ANP, Nu.nl stopt met ANP, maar koopt wel weer fotopersbureau's, Talpa koopt dan Sanoma (met Nu.nl ironisch gezien), Net5 powered by Linda, Hart van Nederland wordt een groter platform, RTL maakt nog meer unieke content voor Videoland, Piet gaat naar Max, Man Bijt Hond is terug, het gaat maar door. Het spel is echt op de wagen mensen.
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik was toch weer verrast door de uitslag van de Britse verkiezingen. Was ik er dan, net als bij Trump en Brexit, weer ingetuind? Hoe kan dat toch en waar ligt het aan? Is het een bubbel, kennen we de echte gedachtes van 'het volk' wel? En welke rol heeft de (social) media daarin? Het geeft echt te denken. 

Ik heb er deze week een paar mooie discussies over gevoerd met collega's en er verschenen interessante stukken online. Want hoe komt dit nou tot stand? Onderstaande kan ik zeker aanraden, al is het alleen maar om even uit je bubbel te komen ;-). 

De Engelse krant The Guardian heeft het telefoongebruik, dus ook social media, van zes stemmers gevolgd gedurende drie dagen voorafgaand aan de verkiezingen. Het geeft een razend interessant inkijkje in de manier waarop daadwerkelijk geconsumeerd wordt. De rol van traditionele media is daarbij echt veel kleiner dan we (wellicht) hopen.

The screen recording data suggests that the traditional media are now just a sliver of how the British public are learning about politics, with a growing role for political activists with large followings – with posts by the likes of comedian Jason Manford as likely to decide what people see online about the election as stories from traditional news.

Deze column van Marianne Zwagerman in de Telegraaf is wat dat betreft ook interessant leesvoer. Zoals een echte spraakmaker is ze recht voor de raap, maar in de kern legt ze de vinger op de zere plekDuwen, duwen, duwen, totdat de bom ook hier een keer barst, terwijl de journaalpresentatrice een monsterzege voor D66 voorspelt.

Ook de moeite waard is deze bijdrage van Radio 1 over de verharding van de discussie en het fenomeen clustermeningen. Gaat eigenlijk over vuurwerk, maar wordt breder getrokken. Quote daaruit: 'Wat we vinden bepaalt wie we zijn en wie we zijn bepaalt wat we vinden.

Voorspelling: we gaan het de aankomende maanden nog heel veel hebben over dit thema en daarbij zullen we ook een flinke spiegel voor onszelf moeten zetten. Het wordt echt niet meer zoals het was. De regels en het speelveld zijn anders geworden en het is weer opnieuw leren lopen. Als mediaprofessionals moeten we aan de bak dus, verandering stopt niet. Ook wel weer leuk toch? ;-) 
Dan als afsluiter nog een interessant onderzoek dat verschenen is en gaat over innovatie binnen de journalistiek en het 'Shiny Things Syndrom'. Er is onder andere gesproken met 39 journalistieke vernieuwers uit 17 verschillende landen. 

Lees de samenvatting vooral via de link, maar de (vrij vertaalde) hoofdpunten op een rij: 
  • Er is een duidelijke behoefte om minder op de technologische innovatie te focussen, maar weer terug te gaan naar de fundamentele principes van journalistiek en wat het publiek echt nodig heeft. 
  • We moeten weer uit de waan van de dag en de constante publicatiedruk en werken aan een publicatiestrategie die is gebaseerd op onderzoek en is gericht op duurzame innovatie.
  • Minder focus op distributie en weer meer op inhoud en ontwikkeling van je eigen business. 
  • Er is bewijs voor 'veranderingsvermoeidheid' en burnout in de journalistiek dat mede veroorzaakt wordt door 'bright shiny things’. 
  • Daar zitten wel degelijk grote verschillen tussen traditionele media en de nieuwkomers die geen 'geschiedenis en middelen' met zich meeslepen. 
Kortom: leesvoer in de link
Mocht je het nog niet weten: mijn naam is Erik Hogeboom en ik ben al meer dan 12 jaar actief in de journalistiek. Ik heb als (eind)redacteur, verslaggever, samensteller en presentator veel meters gemaakt in het 'snelle, dagelijkse nieuws': van het beoordelen van persberichten tot het publiceren van het nieuws op websites/apps, social media, radio en tv. Daarbij ben ik ook veel betrokken geweest bij het inrichten van redactie, workflow en techniek. 

Ik deel mijn ervaringen en kennis nu graag als zzp'er door middel van presentaties, het geven van advies en het managen van innovatieprojecten. 

Facebook onder vuur en zit jij al op TikTok?


Facebook kwam deze week twee keer stevig onder vuur te liggen. Een keer internationaal door komiek Sacha Baron Cohen, oa bekend van Ali G en Borat, en één keer landelijk door onze eigen Nu.nl. Beide keren gaat het over factchecking en de impact van leugens op de maatschappij.

De speech van Cohen ging deze week viral en hij legt uit waarom social mediabedrijven hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Echt het kijken in zijn geheel waard, zie link boven.

Belangrijkste conclusie wat mij betreft: 'Freedom of speech is not freedom of reach'. Een voorbeeld dat ik al een aantal jaar zelf hanteer: als eigen platform ben jij de kroegbaas en relschoppers laat je (na een waarschuwing) ook niet meer toe. Niks mis mee.

unnamed.png

Nadat eerder de universiteit Leiden al afhaakte, stopt Nu.nl nu ook de jarenlange samenwerking met Facebook om feiten te checken. Lees vooral het uitgebreide stuk hierover op NPO3.nl.

De belangrijkste reden is 'dat Facebook het ons niet toestaat om politici en politieke partijen te factchecken', schrijft hoofdredacteur Geert-Jaap Hoekman in zijn blog.

Beide nieuwtjes laten wel erg duidelijk zien hoe Facebook omgaat met de maatschappelijke kritiek die er nu al een tijd is op het omgaan met nepnieuws en factchecking. Waar Twitter simpelweg stopte met het toestaan van politieke advertenties, kan Facebook maar geen knoop doorhakken en ondertussen wordt het gezichtsverlies steeds groter. Ik ben alleen bang dat dat niet zo zwaar weegt als winstverlies.

unnamed.jpg

Ondertussen ben ik trouwens aardig verslaafd geraakt aan TikTok. Man man man, wat is dat een fascinerende app waar je je bijkans ook al heel snel veel te oud door gaat voelen (maar dat een andere keer).

De eerste Nederlandse cijfers zijn ook binnen en die zijn indrukwekkend:

Volgens marktonderzoeker Multiscope heeft TikTok in Nederland op dit moment ruim 1 miljoen gebruikers. Het percentage gebruikers onder 12-jarigen is het hoogst: maar liefst 64 procent gebruikt TikTok. Boven die leeftijd daalt gebruik snel. Van de 15-jarigen gebruikt nog geen 30 procent de app en van de 18-jarigen nog slechts 9 procent. (Bron:RTL Nieuws)

Over 34-jarigen kon ik niet direct harde cijfers vinden, maar ik heb nu dus ook de deuntjes in mijn hoofd, krijg de laatste viral videos mee , lach hardop en sta elke keer nog weer te kijken van de kracht van de ingebouwde editor. TikTok is toch knap werk hoor!

Wie inmiddels aangehaakt is bij deze nieuwe sensatie ziet dat grote merken proberen weer hun weg te vinden. Het voelt weer als de begindagen van Facebook, Twitter en Instagram. Je vraagt je af: wat is dit nou voor medium? Wie zit erop? Waar is behoefte aan en wat kan ik leveren? En ook: hoe kan ik erop adverteren of eraan verdienen?

Iedereen is er wel mee bezig en dat is interessant om te zien, want TikTok is toch weer heel anders dan Facebook, Twitter en Instagram. Met een eigen dynamiek, doelgroep en creativiteit die mij oprecht toch weer verbaasd heeft. RTV Noord en Nu.nl zijn één van de eerste nieuwsmerken uit Nederland die zijn aangehaakt. Wie volgt?

Hoe leuk TikTok overigens ook is, het blijft wel een Chinees bedrijf. De manier waarop ze om zijn gegaan met een video waarin een tiener het heeft over de slechte omstandigheden in Chinese kampen, is iets om in de gaten te houden.

Uiteindelijk is het een welles-nietes-spelletje geworden, TikTok zegt eerst niks verkeerd te hebben gedaan, maar uiteindelijk blijkt het account wel geblockt te zijn geweest. Hoewel dat inmiddels weer teruggedraaid is en er excuses zijn gemaakt, geeft het wel te denken en zorgt het voor kriebels.

Het is interessant om te zien hoe de 'woke-generatie' hiermee om zal gaan. Juist ook omdat zij in de primaire doelgroep zitten en dan kan een slecht imago plotseling grote gevolgen hebben voor zo'n nieuw platform.

Twitter

Iets om in de gaten te houden: Twitter is met een opschoonactie bezig. Inactieve accounts worden ergens in de aankomende maanden weer vrijgegeven nadat ze de mogelijkheid hadden om zich te melden.

Dit is belangrijk om twee redenen:

  • De ene gewenste Twitternaam kan nu plots weer vrijkomen. Snel bij zijn dus.

  • Zorg dat je al je eigen accounts ook aan hebt gemeld voor 11 december. Anders ben je die ook kwijt...even checken dus!

Twitter slaat overigens wel een aardige flater omdat ze bij deze aangekondigde actie geen rekening hebben gehouden met accounts van overleden mensen. Ze zeggen nu accounts niet te verwijderen totdat ze een oplossing hebben gevonden om accounts van overleden personen veilig te stellen.

unnamed (1).jpg

Bij RTV Noord ben ik al een tijd bezig met nieuwe vormen van journalistieke streaming. Gebaseerd op de technieken van Youtubers en gamers worden we steeds beter in het streamen van inhoudelijke onderwerpen in het project Vanaf de Redactie.

Vrijdag presenteerde ik de stream over de opening van het Groninger Forum. Opnieuw een mooie stap! Kijk hem maar eens terug. Meer weten? Let me know!